Ν' αγαπάς την ευθύνη

"Ν' αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δε σωθεί, εγώ φταίω."

Νίκος Καζαντζάκης, Ασκητική

Πέμπτη 21 Δεκεμβρίου 2023

Αναβίωση του εθίμου της χριστουγεννιάτικης πινιάτας στο σχολείο μας

 Στο πλαίσιο της γνωριμίας μας με χριστουγεννιάτικες παραδόσεις ανά τον κόσμο, ταξιδέψαμε στο Μεξικό και κατασκευάσαμε μία πινιάτα, χρησιμοποιώντας μπαλόνι και χαρτί από εφημερίδες. Ο Σύλλογος Γονέων και οι γονείς μας χορήγησαν τα γλυκά με τα οποία τη γεμίσαμε και τη διακόσμησαν οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ' τάξης. Κρεμάστηκε στο προαύλιο του σχολείου και … ξεκίνησε το σπάσιμό της. Οι μαθητές αποδείχτηκαν πολύ δυνατοί και η χριστουγεννιάτικη πινιάτα μας άντεξε μέχρι και τα χτυπήματα της Δ' τάξης. Στο τέλος τα παιδιά μοιράστηκαν το περιεχόμενό της.

Η πινιάτα έχει τις ρίζες της στην Κίνα, όπου ήταν φτιαγμένη από ξύλο, είχε το σχήμα ενός ζώου και τη διακοσμούσαν με διάφορους καρπούς. Μετά το σπάσιμό της στην αρχή κάθε χρόνου, την έκαιγαν και φύλαγαν τη στάχτη για να έχουν τύχη και καλή σοδειά. Το έθιμο μετέφερε στην Ιταλία ο Μάρκο Πόλο, στην οποία οφείλει το όνομά της "pignatta", που σημαίνει εύθραυστο δοχείο. Οι πρώιμες ιταλικές πινιάτες ήταν φτιαγμένες από πηλό και το σπάσιμό τους συνοδευόταν από εντυπωσιακό κρότο.

Από την Ισπανία, όπου το έθιμο έλαβε θρησκευτικό χαρακτήρα, μεταφέρθηκε στην Αμερική και ρίζωσε στο Μεξικό με βαθείς θρησκευτικούς συμβολισμούς. Σήμερα, στο Μεξικό, παράγονται γύρω στις 16.000 πινιάτες τον μήνα.

Μέσα από την ιστορική της διαδρομή η πινιάτα γεφυρώνει τους λαούς και ελευθερώνει τη φαντασία και την παιδικότητα όλων μας. Καλά Χριστούγεννα!