Ν' αγαπάς την ευθύνη

"Ν' αγαπάς την ευθύνη. Να λες: Εγώ, εγώ μονάχος μου έχω χρέος να σώσω τη γης. Αν δε σωθεί, εγώ φταίω."

Νίκος Καζαντζάκης, Ασκητική

Παρασκευή, 28 Δεκεμβρίου 2012

Πώς θα βοηθήσετε το παιδί σας στο διάβασμα στο σπίτι

Από mamakid




Για τα παιδιά του δημοτικού, το διάβασμα στο σπίτι είναι μια μικρή μάχη και ένας πονοκέφαλος τόσο για τους γονείς, όσο και για τα παιδιά. Πολλές φορές οι γονείς αναρωτιούνται για το ποιός είναι ο ρόλος τους και πόσο πρέπει να εμπλακούν στο διάβασμα του παιδιού, ενώ τα παιδιά δείχνουν να προτιμούν συχνά άλλες ασχολίες περισσότερο από το διάβασμα…

 

Πώς θα ξεκινήσετε
Εάν αναρωτιέστε για το πώς να βοηθήσετε το παιδί σας στο σπίτι, το πρώτο που έχετε να κάνετε είναι να μιλήσετε με τη δασκάλα ή τον δάσκαλό του. Η δασκάλα ή ο δάσκαλος είναι ο πιο αρμόδιος άνθρωπος για να σας δώσει μια εικόνα για το τι χρειάζεται να κάνετε στο σπίτι μαζί με το παιδί σας. Θα σας δώσει πληροφορίες για τον βαθμό δυσκολίας που έχουν οι εργασίες στο σπίτι, πόσο χρόνο περίπου απαιτούν και σε ποιό βαθμό το παιδί μπορεί να τις ολοκληρώσει μόνο του.
Όταν το παιδί έρθει στο σπίτι και ανοίξει τα βιβλία του για διάβασμα, δείτε μαζί του τι του ζήτησε ο δάσκαλος ή η δασκάλα. Έχει σημειώσει όλα όσα πρέπει να διαβάσει; Άκουσε, κατάλαβε και σημείωσε στην τάξη όλα όσα πρέπει να γνωρίζει για να ολοκληρώσει την εργασία του; Αν όχι, θα πρέπει να ξεκινήσετε από εκεί και να του πείτε πως επειδή όταν γυρίσει στο σπίτι ίσως να μη θυμάται πια τι έχει για διάβασμα, γι’ αυτό θα πρέπει να σημειώνει όλες τις λεπτομέρειες όσο είναι στην τάξη.
 
Βοηθώντας το παιδί στο διάβασμα

  • Διαβάστε προσεκτικά όσα σημείωσε και προσπαθήστε να καταλάβετε κι εσείς τι ζητάει η εργασία του.
  • Βοηθήστε το κάνοντας ένα-ένα βήμα και ρωτήστε το κάθε φορά αν ξέρει τι να κάνει πιο πέρα. Όταν δείτε ότι μπορεί να συνεχίσει μόνο του, αποσυρθείτε και πείτε του να προχωρήσει μόνο του και ότι θα τα δείτε μαζί μόλις τελειώσει.
  • Όταν δεν καταλαβαίνει κάτι, δώστε του ένα παράδειγμα.
  • Εάν δεν γνωρίζετε κάτι ή δεν ξέρετε πώς να το βοηθήσετε, μη διστάσετε να το παραδεχτείτε. Μπορεί να πει την αλήθεια στη δασκάλα ή τον δάσκαλο, ότι δηλαδή «ρώτησα τους γονείς μου, αλλά ούτε εκείνοι ήξεραν να με βοηθήσουν σε αυτό».
  • Εάν δείτε ότι υπάρχει έντονος εκνευρισμός και κούραση, κάντε ένα διάλειμμα με μια ευχάριστη ήπια δραστηριότητα και συνεχίστε λίγο αργότερα.
  • Μη ζητάτε από το παιδί σας περισσότερα από όσα του ζητάει ο δάσκαλος ή η δασκάλα. Μπορεί για τους μεγάλους όλο το βιβλίο να φαίνεται εύκολο, και να έχετε τον πειρασμό να του δείξετε το παρακάτω μάθημα, αλλά για τα παιδιά που έχουν να επεξεργαστούν νέο μεγάλο όγκο πληροφοριών, να έχει ως αποτέλεσμα πίεση και σύγχυση.
  • Μην ξεχνάτε να το επαινείτε, όχι μόνο για την επιτυχία, αλλά και για την προσπάθεια.
 
Μην κάνετε όσα μπορεί να κάνει το ίδιο
Το ζήτημα είναι πώς να βοηθήσετε τα παιδιά σας στις εργασίες του στο σπίτι, αλλά χωρίς να τις κάνετε για λογαριασμό τους! Οπωσδήποτε, θα χρειαστούν στην αρχή την καθοδήγησή σας, την υπενθύμισή σας και ίσως τις γνώσεις σας. Στη συνέχεια, όμως, θα πρέπει ο ρόλος σας να είναι κυρίως να καθοδηγείτε το παιδί εκεί που δεν μπορεί να δώσει λύση το ίδιο και να ελέγχετε εάν ολοκλήρωσε όλες τις εργασίες του.
Όσο καλή διάθεση κι αν έχετε, κάνοντας εσείς τις εργασίες του παιδιού σας, του στερείτε τη δυνατότητα να κοπιάσει και να μάθει μέσα από αυτό. Του διδάσκετε ότι μπορεί τις υποχρεώσεις του να τις αναλαμβάνει κάποιος άλλος κι εκείνο να μη χρειάζεται να κοπιάσει…
Σταδιακά, θα πρέπει να αποσυρθείτε από τη διαδικασία του διαβάσματος και να βοηθάτε μόνο όταν σας το ζητήσει το παιδί σας ή όταν θέλετε να ελέγξετε πως όλα έχουν ολοκληρωθεί. Έτσι, του διδάσκετε να είναι υπεύθυνο για τις δικές του υποχρεώσεις.
 
Μην κρίνετε το παιδί από την επιτυχία του στο διάβασμα
Θυμηθείτε ότι δεν κρίνεστε εσείς ως γονείς μέσα από τις εργασίες και τους βαθμούς του παιδιού σας, ούτε χρειάζεται να κρίνετε το ίδιο. Το αν το παιδί σας είναι «καλός» ή «κακός» μαθητής δεν σημαίνει ότι εσείς είστε «καλοί» ή «κακοί» γονείς αντίστοιχα ή το παιδί σας ένα «καλό» ή «αποδεκτό» παιδί. Η ανθρώπινη αξία του καθενός μας δεν έχει σχέση με τους βαθμούς του σχολείου. Αυτό που θέλετε είναι το παιδί σας να μπορεί να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ηλικίας του και να μάθει ότι έχει κάποια καθήκοντα, τα οποία θα πρέπει να ολοκληρώνει όσο μπορεί καλύτερα, αφού προσπαθεί όσο μπορεί.
 
Διατηρήστε καλή επικοινωνία με τον δάσκαλο/τη δασκάλα
Ο πιο ισχυρός σας σύμμαχος στη μαθητική πορεία του παιδιού σας είναι ο δάσκαλος ή η δασκάλα του. Μη διστάσετε να μοιραστείτε μαζί του/της οτιδήποτε σας απασχολεί σε σχέση με το παιδί σας και το διάβασμά του. Ο δάσκαλος δεν ενδιαφέρεται για την καλή εικόνα του παιδιού, αλλά για την ουσία και είναι άσκοπο π.χ. να του αποκρύψετε εάν το παιδί δυσκολεύεται πολύ στη μελέτη του, ώστε να μη χάσει έναν καλό βαθμό. Μεταφέρετε στον δάσκαλο την πραγματική εικόνα για να μπορέσετε από κοινού να βοηθήσετε το παιδί σας.
 
Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται υπερβολικά στη μελέτη
Εάν το παιδί σας δυσκολεύεται υπερβολικά στη μελέτη του, αρχικά συζητήστε με τον δάσκαλό του για να δείτε εάν παρατηρούνται αντίστοιχες δυσκολίες και μέσα στην τάξη. Διερευνήστε το ενδεχόμενο να υπάρχει κάποια μαθησιακή διαταραχή ή δυσκολία συγκέντρωσης και επισκεφτείτε έναν ειδικό, ώστε να την εντοπίσετε για να την αντιμετωπίσετε αποτελεσματικά προς όφελος του παιδιού σας.